Super Mario Bros. Wonder

Super Mario leidt als franchise al bijna veertig jaar het platforming-genre. Nintendo heeft dat geflikt door het spel telkens opnieuw uit te vinden met behulp van allerlei creatieve ideeën. Tegenwoordig is de franchise vooral bekend om de grote 3D-games. Daarbij werden de 2D-roots helaas wel een beetje verwaarloosd. Nintendo hoopt met Super Mario Bros. Wonder de goede naam van 2D Mario in ere te herstellen.

Nintendo heeft dus wel de afgelopen jaren een aantal 2D Mario-games gemaakt, maar het kwaliteits- en budgetverschil ten opzichte van de 3D-spellen was groot. Nintendo bracht tussen 2006 en 2012 maar liefst vier New Super Mario Bros.-games uit. Deze games zijn alleraardigst en ook qua verkoopcijfers heeft Nintendo niets te klagen. Toch deel ik de mening van veel oudere fans dat deze games zich niet met de NES- en SNES-klassiekers mogen meten.

De 2D Mario-games begonnen formulematig aan te voelen en ook de ietwat generieke stijl van de ‘New’-serie sprak amper tot de verbeelding. Uiteindelijk besloot Nintendo om 2D Mario dan maar uit handen te geven door fans de mogelijkheid te geven om uitgebreid hun eigen levels te maken in Super Mario Maker 1 en 2. Die fans wisten uiteraard nog heel wat creativiteit uit de oude games te persen. Ik heb daar persoonlijk van genoten, maar toch bleef ik ook altijd snakken naar iets volledig nieuws.

Super Mario Bros. Wonder lijkt precies de game te zijn waar ik al jaren op hoop. Ik heb slechts een paar levels van de aankomende platformer mogen spelen, maar mijn eerste indrukken zijn zeer positief. Het lijkt erop dat Nintendo zich voor deze titel heeft laten inspireren door het innovatieve design van de 3D-games. Daarbij staan kernwoorden zoals onvoorspelbaarheid, verrassingen en speelvreugde hoog in het vaandel.

De nieuwe Wonderbloemen maken dat allemaal mogelijk. Je kunt Wonderbloemen in bijna elk level vinden en als je er eentje aanraakt activeer je een effect dat per level anders is. In de previewbuild zagen we bijvoorbeeld plotseling allerlei voorwerpen zoals de klassieke groene pijpen tot leven komen. In weer een ander level werd je opeens aangevallen door een een regen van bizon-achtige wezens. De volgende bloem transformeerde mij tijdelijk in een Goomba, iets dat mij de mogelijkheid gaf om over dodelijke stekels te lopen. Dit is precies het soort innovatieve gekkigheid dat moderne Mario-games zo ongelofelijk leuk maken en ik ben blij dat Nintendo een methode heeft gevonden om dat ook in de 2D-serie toe te passen.

De Wonderbloemen zijn de ster van de show, maar de bijrollen verdienen zeker ook wat aandacht. De nieuwe power-ups bijvoorbeeld zijn ook zeer vermakelijk. Olifant-Mario kan lekker beuken en tussendoor ook water met zijn slurf opzuigen en uitspugen. Met de nieuwe bubbelbloem kun je grote bubbels blazen en naar voren schieten. Deze bubbels dienen als tijdelijke platformen waarmee je hogerop kunt komen. Ten slotte heb ik ook een boor power-up gezien. Hiermee kun je jezelf in vlakke plafonds en ondergronden boren en vervolgens verplaatsen. Je had deze power-up nodig om een aantal verborgen collectibles te vinden.

Wat betreft nieuwe spelmechanieken blijft het daar niet bij, want Super Mario Bros. Wonder introduceert ook het zogenoemde Badge-systeem. Badges zijn in essentie unieke speciale vaardigheden die je verdient door aparte badgelevels te voltooien. Je kunt in elk level slechts één van je vrijgespeelde badges gebruiken, maar die extra vaardigheid en de mogelijkheid om te experimenteren geeft de game net wat extra diepgang. Ik zag onder andere de parachutepet, de muurklimsprong en de oplaadsprong. Of je specifieke badges nodig hebt om bepaalde geheimen te bereiken was mij nog niet duidelijk, maar ik kan niet wachten om dat straks in de volledige versie uit te zoeken.

De nieuwe visuele stijl is net zo betoverend als de spelmechanieken. Geloof mij maar; screenshots en trailers doen deze game geen goed recht. Dit spel spat in de woonkamer echt van het scherm af met kleurrijke levels en levendige animaties. Zelfs de wereldkaart is een klein kunstwerkje op zich. Ten slotte wil ik ook even melden dat deze game zowel lokaal als online multiplayer ondersteunt. In de review gaan we uitgebreid testen of met name het online-gedeelte goed werkt, want dat is niet altijd een zekerheidje bij Nintendo-games.

Super Mario Bros. Wonder heeft dus een hele sterke eerste indruk achtergelaten. Door de beperkte speeltijd kan ik nog niet vaststellen of de ideeënstroom op gang wordt gehouden. Verder ben ik uiteraard zeer nieuwsgierig naar de verstopte levels, werelden en post-game content. Biedt dit spel bijvoorbeeld ook genoeg uitdaging voor fans die de serie al meer dan dertig jaar spelen? We gaan het zien als Super Mario Bros. Wonder op 20 oktober uitkomt voor de Nintendo Switch.